Verhagen grijpt in bij verdwijnen afrekenen per seconde

Minister Maxime Verhagen (EZ) belooft in te zullen grijpen wanneer telecomaanbieders de mogelijkheid om te betalen per seconde schrappen. Dat heeft hij laten weten in een brief aan de Tweede Kamer. 


De minister reageert in zijn brief op de zorg die de Kamer in november uitte over het feit dat veel telecomaanbieders overstapten van betalen per seconde naar betalen per minuut. Een consument die 61 seconden met zijn mobiel belt, betaalt in dat geval voor twee volle minuten.

Volgens Verhagen is de situatie inmiddels verbeterd. KPN, Vodafone en T-Mobile staan hun klanten inmiddels weer toe om af te rekenen per seconde. Ook worden consumenten volgens hem door de aanbieders beter geïnformeerd over de afrekenmethode. Overigens betekent dit niet dat alle abonnementen inmiddels weer per seconde worden afgerekend, maar slechts dat de consument een abonnement kan kiezen waarbij de afrekening per seconde plaatsvindt.

'Geen schoonheidsprijs'

'Afrekenen per minuut verdient wat mij betreft niet de schoonheidsprijs. Ik zou liever zien dat per seconde afgerekend wordt, omdat dat duidelijker is voor de consument en er geen technische belemmeringen zijn om per seconde af te rekenen', schrijft Verhagen. Inmiddels hebben de aanbieders echter de consument de keuze gegeven om weer af te rekenen met minuut.

'Daarmee vervalt de noodzaak en ook de economische onderbouwing voor aanvullende regels. Wel ziet OPTA erop toe dat de aanbieders voldoen aan de nieuwe transparantieregels die eind vorig jaar zijn ingegaan en die aanbieders verplichten om helder te zijn over voorwaarden en tarieven. Als dat niet het geval, kan OPTA ingrijpen.'

30% duurder

KPN draaide het afrekenen per minuut in december terug en Vodafone nam het besluit daartoe in november vorig jaar.

Het Financieele Dagblad constateerde in maart vorig jaar dat het mobiel bellen plotseling tot 30% duurder was geworden door het geruisloos invoeren van betalen per minuut voor mobiel bellen.

In de maanden erna werd de verontwaardiging over het nieuwe beleid van de telecombedrijven groter. Ook consumentenprogramma Kassa besteedde aandacht aan het nieuwe beleid en EU-commissaris Neelie Kroes uitte kritiek op de prijswijziging.

Bron: Financieel Dagblad.